Tuesday, December 15, 2009

the day after

Als ik nou volgende keer weer van die over-ambitieuze plannen heb, waarschuw me dan even. Maar daarentegen: Aim for the stars. Maar PGO is Mwanza heeft nog wel wat tijd nodig denk ik. Een groep van een man of twintig waarvan vijf participerend en de rest stilzwijgend toeschouwer. Ik heb ze aan het eind van de les uitgelegd dat ze het wat betreft kennisvergaring toch echt van hun eigen participatie moeten hebben, en als ze daar geen zin in hadden, dat dat weliswaar jammer is, maar wel hun eigen verantwoording.

Dus gingen we deze morgen in de herhaling. Omdat onwil nou niet het eerste is waar ik ze van verdenk. Maar eerst de ochtendoverdracht. Het was vandaag ‘huge tumour day’. Ik hoorde er drie achter elkaar als reden van OK. En toen ik eens informeerde hoe huge huge dan wel niet was, kwamen de antwoorden: de eerste kon niet meer plat liggen, de volgende leek 36 weken zwanger en de derde was een extra-uteriene zwangerschap, volgens de patiente was ze al 11 maanden zwanger. Ik heb vanmiddag niet meer kunnen nagaan wat daar nou werkelijk uit die laatste abdomen kwam.

De les was er een van de serie ‘everything you always wanted to know about anesthesia, but were afraid to ask’. En afraid to ask waren ze klaarblijklijk ooit. Ik had kleinere groepen en geinteresseerde studenten, die ik stap voor stap door de casus liet werken. Ik had zo al het vermoeden dat het engels van sommigen echt een bottleneck voor ze is, en op het moment dat ik na 15 minuten geduldig uitleggen de 4:2:1 regel niet aan het verstand kreeg gepeuterd van een zeer welwillende maar niet bijster uitblinkende studente, vroeg ik of een medestudent het haar misschien in het swahili kon uitleggen. En dat hielp. Erg goed. En gelijk kwamen er veel meer vragen los. Hoe je een pink met een tube vergeleek voor de maat. Hmm. Wat dacht je van gewoon er naast houden? ‘ Oh zijn er verschillende diktes dan’? Af en toe vraag ik me af wat ze tijdens alle lessen van mn voorgangers hebben gedaan. Maar enfin, er is progressie. En er ontstond een levendige discussie, naar ik hoop over t onderwerp want ik verstond er weinig van. Er werden driftig aantekeningen gemaakt en er kwamen meer en meer vragen.

De middagles heb ik naar aanleding van de vragen besteed aan anesthesie bij VPD’s , en met name het begrip verhoogde intra craniele druk. Dat gaat nog vele vragen meer opleveren. Alle basisbegrippen zoals druk en perfusie leveren hier staandaard legere blikken op. Iedere les begin ik daarom met basics zoals receptor, cel, etc. Stap voor stap..

No comments:

Post a Comment