Monday, December 7, 2009

een nieuw begin?

Terugkijkend op vorige week, heb ik geen slecht gevoel, maar toch knaagt er iets. Ik heb het idee dat ik niet helemaal begrepen word door mijn studenten.
Taalbarriere? Vast, maar niet dat ik daar op korte termijn wat aan kan doen, behalve lang-zaam-en-dui-de-lijk spreken en de moeilijkere begrippen op het bord schrijven zodat ze in ieder geval kunnen meelezen, en herkennen.

Maar er speelt meer.. Cultuurbarriere? Ook vast: het schoolsysteem in Tanzania is gericht op t reproduceren van feiten, niet op toepassen van kennis. Ook wordt niet echt gestimuleerd verantwoordelijkheid te nemen: Toen het buurjongetje van het huis waar we logeren iets stuk liet vallen, kreeg hij niet alleen een waai rond z'n oren van zijn moeder toen hij het vertelde, maar ook werd hem toegevoegd dat hij beter zijn mond kon houden in dergelijke gevallen. Een houding die men hier door de gehele maatschappij terugvindt en die natuurlijk niet echt bevorderlijk is voor een open leerklimaat. Zeker niet op een anesthesieafdeling.

Misschien is de groep te groot? 22 man.. Om dat op te vangen deel ik vandaag de groep in twee. Omstebeurt een uur.

Dat meegenomen, speelt er vast nog wat. Mijn voorgangers hebben in principe alle farmacologie behandeld vorige maand, maar ik vind daar in de lesrespons weinig van terug. Ook toen ik vorige week depolarizerend en non-depolarizerende spierverslappers besprak keek de halve klas me erg glazig aan. Tijd voor een terug-naar-de-basis les vandaag: 'Wat is een receptor'?. Zelfs de betere studenten hebben geen antwoord. 'Weet iemand dan wat een agonist is?' Blanco blikken.

Het komende uur besteed ik aan basis farmacologische begrippen en ik hoop dat de verlichting die ik her en der zag geen projectie was. De rest van de tijd besteed ik aan parasympatisch en sympatisch en de link naar de praktijk, en de medicatie die ze daar gebruiken.

Tijd voor 'tea': chai (melkthee) met n snee wit brood. Na me er de eerste dagen manmoedig doorheen te hebben gebeten, besloot ik vrijdag dat koffie of n colaatje mn eigen sympaticus meer recht aan doet, en skip de aangeboden kop. Een koffiemachine is helaas geen standaard anesthesie equipment hier. The horror!

Daarna 'schop' ik ze weer terug naar OK. Het absurde is dat de studenten daar met moeite naar toe te krijgen zijn, terwijl ze er mijns inziens prima begeleiding krijgen van de senior nurse anesthetists, of er tenminste genoeg zien om drie weken vragen over te stellen. Maar zodra ze eigen verantwoording voor leermomenten moeten nemen daalt de participatie enorm. En zijn ze dus niet daar op OK, noch bij mij in de les. Een houding die me niet bevalt.

Om vooruitgang te meten heb ik ze voor morgen een quiz beloofd. Heb vragen over fluid- en fluidmanagement opgesteld, met daarbij nog wat essentiele cardiovasculaire fysiologie gelinkt naar de praktijk:
"Question 15. You have just placed a spinal anaesthesia (sub arachnoidal block) in an otherwise healthy 20- year old female who is having a C-section because she has a previous scar. After laying the patient flat she starts to complain of nausea. Which of the following medications do you give first?
a) Metoclopramide 10 mg IV
b) Ephedrine 10 mg IV
c) Adrenaline 10 mg IV
d) Atropine 10 mg IV "

Ben benieuwd hoeveel papieren dode zwangeren ik morgen mag vaststellen. Wordt vervolgd..

Morgen vindt er hier ook open hart chirurgie plaats. Ik houd mijn eigen hart vast. Dit is de derde patient ooit in het ziekenhuis, een klep-repair. Ik hoorde van mijn voorgangers dat het niet voor niets was dat de eerste goedging: die was totaal onnodig. De tweede ligt nog steeds op de 'IC' waarbij ik nog niet boven water heb gekregen wat daar precies de ingreep was. Ook vraag ik me serieus af hoe preoperatief de indicatie wordt gesteld: Ik heb in de week dat ik hier ben nog geen ECG langs zien komen op de ochtendbespreking, laat staan dat er uitgebreider wordt getest. Ook dat wordt dus vervolgd..

Om drie uur hebben we nog een half uur bespreking van wat ze die dag hebben meegemaakt. Ik heb ze vanmorgen op t hart gedrukt vragen te bedenken bij wat ze op OK zien, en die vanmiddag te stellen. Ik ben benieuwd. Mn laptop staat vol lessen, dus anders doen we een korte update over ketamine. Daar kunnen ze nooit teveel van weten. Ruimschoots aanwezig en multifunctioneel. Zolang ze het maar niet overal in spuiten. Of over analgesie, een aspect wat hier duidelijk nog het onderspit delft in het grote geheel. Of spinaal anesthesie. Of halothaan.. Dan leer ik zelf ook nog ns wat ;)


tot morgen..

No comments:

Post a Comment